Dôvera

Spolu
patričnosť

Osobný
rozvoj

Dôvera

ŠKOLSKÁ KONFERENCIA ECAV

POPRAD | 9. - 10. OKTÓBER 2025

Kolosenským 3, 12-14

Keď si vás teda
Boh vybral, buďte
k iným láskaví
a milosrdní, ...

Spolu
patričnosť

Bezpečné, inovatívne
a inkluzívne prostredie
pre výchovu a vzdelávanie

... zahŕňajte sa
navzájom ochotou,
pokorou,
skromnosťou
a trpezlivosťou.

TÉMA

Osobný
rozvoj

Bezpečné, inovatívne
a inkluzívne prostredie
pre výchovu a vzdelávanie

Buďte znášanliví
a odpúšťajte tomu,
kto vám ublížil;
veď aj vám Boh
odpustil.

POPRAD | 9. - 10. OKTÓBER 2025

Ideálne výchovno-vzdelávacie prostredie je také, kde sa žiak cíti bezpečne, môže naplno rozvíjať svoj potenciál a kde je rešpektovaná a podporovaná rôznorodosť všetkých detí. Dokážeme takého prostredie vytvárať na evanjelických školách?

O ČO IDE v tohtoročnej konferencii

Budú nás zaujímať následné oblasti pôsobenia škôl:

PSYCHOLOGICKÁ BEZPEČNOSŤ

Atmosféra dôvery, rešpektu a podpory, prevencia šikany, diskriminácie a násilia.

EMOCIONÁLNA PODPORA

Dostupné poradenské služby, psychológovia, podpora duševného zdravia žiakov i učiteľov.

ROVNOSŤ PRÍLEŽITOSTÍ

Prístup k vzdelaniu pre všetkých bez ohľadu na pôvod, pohlavie, vierovyznanie, zdravotné znevýhodnenie či sociálny status.

INDIVIDUÁLNY PRÍSTUP

Prispôsobenie výučby potrebám jednotlivcov, podpora žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami.

MODERNÉ METÓDY VÝUČBY

Kolaboratívne aktivity, rozvoj kritického myslenia, podpora kreativity, priestor na experimentovanie, tvorivé dielne, podpora iniciatívy žiakov.

SPOLUPRÁCA S RODINOU

Otvorená komunikácia, zapájanie rodičov do vzdelávacieho procesu.

TÉMY, ktorým sa budeme venovať

ZDROJE NA ZVLÁDANIE VÝZIEV V KRESŤANSKÝCH ŠKOLÁCH

ALEBO AKO PREŽIŤ V CHAOSE SÚČASNOSTI

VIKTOR SVETSKÝ

Kultúrne zmeny, obracanie hodnotových paradigiem, krízy, prudký rozvoj informačných technológií, osamelosť, povrchnosť, tlak na výkon, dezinformácie, informačný pretlak a množstvo iných fenoménov, ktoré dennodenne pôsobia tak na učiteľov, ako aj na žiakov a rodičov, sú pre nás výzvami, v ktorých spleti sa dá ľahko zablúdiť a stratiť samých seba. Príspevok ponúkne logoterapeutický prístup k osobe a návod, ako si vytvárať vlastné zdroje na ukotvenie sa v hodnotových rámcoch odhaľujúcich zmysel aj v situáciách, ktoré sú objektívne náročnými.

AKO LEPŠIE POROZUMIEŤ ŽIAKOM

NIEKOĽKO BIOLOGICKO – PSYCHOLOGICKÝCH PODNETOV K FORMOVANIU OSOBNOSTI VYUŽITEĽNÝCH V PEDAGOGICKOM PROCESE

IGOR SMELÝ

V posledných desaťročiach priniesli biologické a psychologické výskumy cenné poznatky pre pedagogickú prax. Clonningerov psychobiologický model osobnosti pomáha pedagógom rozlišovať medzi vrodenými a výchovne ovplyvniteľnými osobnostnými črtami žiaka. Gardnerova teória mnohopočetných inteligencií zdôrazňuje existenciu viacerých typov inteligencie, ktoré sú základom individuálneho prístupu k deťom. Model morálnych intuícií Jonathana Haidta zas môže pomôcť pri formovaní morálneho profilu dieťaťa, posilňovaní rozvinutých čŕt a rozvíjaní tých nedostatočných.

ŠKOLA CHARAKTERU

PROSTREDIE, V KTOROM MÔŽEME VIDIEŤ, POCHOPIŤ A KONAŤ DOBRO.

MARTIN BRESTOVANSKÝ

Potreba prehodnotiť vzdelávanie v školách vyplýva zo zmien v spoločnosti. Dôraz sa presúva od memorovania faktov a rozvoja kompetencií pre trh práce k celostnému pohľadu na žiaka. Ten potrebuje schopnosť objavovať dobro a krásu, nájsť zmysel života, byť pravdivý a konať múdro. Tento príspevok sa zameriava na výchovu charakteru a objasňuje pojem cnosť. Predstavuje tri stratégie: Charakter sa dá vidieť, ak je výchova k charakteru neoddeliteľnou súčasťou kultúry školy. Dá sa vyučovať a pochopiť, ak je zakotvený vo všetkej praxi školy. A o charakter sa dá aj usilovať prostredníctvom zámerne vybraných skúseností a zážitkov žiakov v rámci kurikula aj mimo neho.

ROZUMNÁ INKLÚZIA A PODPORA V ŠKOLSKOM PROSTREDÍ

ODKIAĽ IDEME A KAM BY SME SA CHCELI DOSTAŤ

VIKTOR KRIŽO

Príspevok priblíži zdravým rozumom aktuálnu aj pripravovanú legislatívu inkluzívneho prístupu a podpory v školách nielen pre deti so špeciálnymi potrebami. Dotkne sa aj tém ako duševné zdravie, riziká a radikalizácia v školách, moc a restoratívna spravodlivosť v praktickej aplikácii v škole. Ochutnávka komplexného školského prístupu zameraného na človeka poukáže na nádej a stále živé evanjelium. Čo je pridanou hodnotou cirkevnej školy v téme inkluzívneho prístupu? Ako nezabudnúť aj na učiteľov, ktorých potreby sú rovnako dôležité ako potreby detí.

WORKSHOPY

FÁZY DUCHOVNÉHO VÝVOJA A MISIJNÉ PRÍLEŽITOSTI

WORKSHOP A

JANA BOSÁKOVÁ

Workshop ponúka pohľad na duchovný vývin človeka ako dynamický celoživotný proces. S oporou o vývinové psychologické a spirituálne teórie identifikuje typické potreby jednotlivca v jednotlivých obdobiach a predstavuje konkrétne možnosti, ako na ne môže škola citlivo reagovať. Osobitná pozornosť je venovaná vnímaniu ľudskej individuality s jedinečnou životnou cestou, vďaka čomu duchovný vývin nie je univerzálny ani lineárny. Workshop je praktickou pomocou pre každého, kto chce lepšie porozumieť hlbším motívom správania detí, mládeže aj kolegov. Pomáha premieňať školu na miesto duchovného rastu a misie. Webinár je určený všetkým, ktorí chcú sprevádzať človeka na jeho vývinovej i spirituálnej ceste s rešpektom a pochopením.

RODOVO ROZMANITÍ DOSPIEVAJÚCI V INKLUZÍVNOM PRIESTORE

WORKSHOP B

KRISTÍNA LIBERČANOVÁ

Rodovo rozmanité zloženie žiackych kolektívov sa stalo bežnou realitou slovenských škôl. Všímavosť a podpora rodových jedinečností zo strany pedagogických a odborných zamestnancov môže výrazne prispieť k zdravému vývinu žiakov v školskom a poradenskom prostredí. Hlbšie porozumenie tohto fenoménu môže skvalitniť inkluzívne prístupy a vytvárať bezpečné prostredie v pedagogickej a odbornej činnosti. Workshop poskytne príležitosť pre uvedomenie si osobného nastavenia účastníkov, poskytne rôzne praktické alternatívy a odborné zdroje v tejto špecifickej oblasti praxe.

KARTY CNOSTÍ A ICH APLIKÁCIA DO ŽIVOTA ŠKOLY

WORKSHOP C

MAREK WIESENGANGER

Metodický workshop spája zážitkové učenie s osvojovaním cností v bežnom živote. Prostredníctvom kariet cností posilňuje vnímavosť na cnosti, ponúka praktické príklady ich použitia a ukážky reflexie cností vo výchovno-vzdelávacom procese aj v reálnych i herných aktivitách.

SYNDRÓM VYHORENIA UČITEĽA A NÁVRAT K SEBE

WORKSHOP D

PATRICIA AMBRÓZ

Ako sa cítiť ako človek, nielen ako učiteľ? Tento workshop vám pomôže spomaliť a vrátiť sa k sebe. Zameriame sa na rozdiel medzi bežnou únavou a chronickým vyčerpaním, syndrómom vyhorenia u učiteľov, ako ho včas rozpoznať a čo robiť, keď „duša dohára“. Nejde o diagnózy, ale o hľadanie cesty k zmyslu a sebaláske cez rozhovory, ticho a zdieľanie. Účastníci získajú nástroje na včasné rozpoznanie „červenej kontrolky“ a tipy na mikroreguláciu v náročných dňoch. Vytvoria si aj „osobnú kotvu“ – pomôcku pre zastavenie a návrat k sebe. Cieľom je stretnúť sa so sebou, s druhými a s otázkou: „Ako by vyzeral môj deň, keby som sa o seba naozaj staral/a?“ Workshop je vedený intuitívne a s rešpektom.

Kapacita účastníkov na workshopoch je OBMEDZENÁ, preto odporúčame skorú úhradu účastníckeho poplatku s výberom workshopov.

REČNÍCI konferencie

Doc. Mgr. Martin Brestovanský, PhD.

PEDAGÓG

je pedagóg, výskumník a odborník na etickú výchovu a charakterovú pedagogiku. Pôsobí na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity, kde sa venuje teórii a metodike etickej výchovy a zážitkovej pedagogike. Je autorom publikácie Step by step – Ako sa stať školou charakteru, ktorá je praktickým materiálom pre vedenie škôl a supervízorov na školách.

PhDr. PaedDr. Viktor Križo, PhD.

PSYCHOLÓG

je odborník v oblasti inkluzívneho vzdelávania, psychoterapie a špeciálnej pedagogiky. Aktuálne pôsobí ako riaditeľ Inklucentra – Centra inkluzívneho vzdelávania, psychológ a psychoterapeut v Centre poradenstva a prevencie v Bratislave. Vyštudoval učiteľstvo matematiky, špeciálnu pedagogiku, teológiu, psychológiu. Dvanásť rokov pôsobil ako učiteľ matematiky a špeciálny pedagóg.

© Michaela Kučmová

MUDr. Igor Smelý, PhD.

PSYCHIATER

je lekár a psychoterapeut. Venuje sa postgraduálnemu vzdelávaniu na Prešovskej univerzite vedením cvičných terapií a supervízií. Žije v Prešove, je ženatý a má štyri dospelé deti. Vo voľnom čase rád číta, príležitostne píše, počúva hudbu a umelecky tvorí. Fascinuje ho ľudská osobnosť, ktorú skúma prostredníctvom psychoterapie, filozofie a teológie. (© Foto: Michaela Kučmová)

Mgr. Viktor Svetský, PhD.,

PSYCHOLÓG

je psychoterapeut a logoterapeut, ktorý sa špecializuje na pastorálne poradenstvo a psychoterapiu. Pôsobí ako odborný asistent na vysokej škole, kde prednáša psychológiu náboženstva a logoterapiu. Je lektorom psychoterapeutických výcvikov a spoluautorom Plánu obnovy a odolnosti SR v oblasti duševného zdravia.

LEKTORI workshopov

PATRICIA AMBRÓZ

profilová fotografia

JANA BOSÁKOVÁ

KRISTÍNA LIBERČANOVÁ

MAREK WIESENGANGER

PROGRAM konferencie

09.00 – 10.00 Registrácia a ubytovanie
10.00 – 10.05 Otvorenie konferencie Mgr. Miroslav Čurlík, Školský výbor
10.05 – 10.30 Úvodné biblické slovo Mgr. Ivan Eľko, generálny biskup ECAV
10:30 – 12:00 PREDNÁŠKA a DISKUSIA: Zdroje na zvládanie výziev v kresťanských školách Mgr. Viktor Svetský, PhD.
12.15 – 13.15 Obed
13.30 – 15.00 PREDNÁŠKA a DISKUSIA: Niekoľko biologicko-psychologických podnetov k formovaniu osobnosti MUDr. Igor Smelý, PhD.
15.00 – 15.30 Občerstvenie
15.30 – 16.30 WORKSHOPY – blok 1
16.45 – 17.45 WORKSHOPY – blok 2
18.00 – 19.00 Večera
19.00 – 19.30 Večerné biblické slovo Mgr. Ján Hroboň, biskup ZD ECAV
19.30 – 24:00 Rozhovory, osobné voľno
07.00 – 08.00 Raňajky
08.00 – 08.30 Ranná biblické slovo Mgr. Martin Chalupka, senior ŠZS ECAV
08.30 – 10.00 PREDNÁŠKA a DISKUSIA: Škola charakteru Doc. Mgr. Martin Brestovanský
10.00 – 10.15 Odubytovanie
10.15 – 10.30 Občerstvenie
10.30 – 12.00 PREDNÁŠKA a DISKUSIA: Rozumná inklúzia a podpora v školskom prostredí PhDr. PaedDr. Viktor Križo, PhD.
12.00 – 12.30 Záverečné biblické slovo Mgr. Peter Mihoč, biskup VD ECAV
12.30 – 13.30 Obed

 

PREČO PRÍSŤ na konferenciu?

Témy, ktoré hýbu našou dobou

Nemusia sa nám páčiť, no POTREBUJEME sa nimi zaoberať …

Inšpiratívni rečníci

Je dobré počúvať druhých. A ešte lepšie tých, ktorí MAJÚ ČO POVEDAŤ …

Zdieľanie skúsenosti

Pohľad druhého človeka rozširuje našu PERSPEKTÍVU a pohľad odborníkov ju rozširuje o to VIAC …

Priateľská atmosféra

Ak je záujem o druhého súčasťou nášho života, sme OBDARÚVANÍ …

CENA konferencie

40€

Účastnícky poplatok zahŕňa prednášky, workshopy, stravu a ubytovanie. V rámci programu sa účastník môže zúčastniť dvoch vybraných workshopov v prvý deň konferencie. Témy workshopov a ostatné ubytovacie a stravovacie požiadavky si záujemca volí v nákupnom košíku. (Zmeny v ubytovacích a stravovacích požiadavkách nemajú vplyv na výšku účastníckeho poplatku.)

NEVÁHAJTE s nákupom, ak vás téma zaujíma.

AKO sa zaregistrovať?

Stačí uhradiť účastnícky poplatok a v nákupnom košíku si zvoliť témy workshopov, ubytovacie a stravovacie požiadavky.

AKO SA DOSTANETE na podujatie

Máte OTÁZKY?

Ak súvisia s účastníckym poplatkom, ubytovaním a stravou, píšte ich na email eva.trepacova@edumiscentrum.sk.

Ak súvisia s programom a workshopmi, píšte ich na email miroslav.curlik@esspo.sk.

ORGANIZÁTORI konferencie

PODPORILI nás

Zdieľaj podujatie

Oblečte si teda, ako Boží vyvolení, svätí a milovaní, srdce milosrdenstva, dobrotu, pokoru, krotkosť a trpezlivosť, znášajte sa navzájom a odpúšťajte si, ak má niekto sťažnosť proti niekomu; ako Pán odpustil vám, tak aj vy. A nad všetko toto majte lásku, ktorá je zväzkom dokonalosti.

― ap. Pavol, Kolosenským 3,12-14